Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Pernod Ricard - Sida 1 av 1

Motiven bakom Pernod Ricards förvärv av Vin&Sprit

Bakgrund: Bakgrunden till försäljningen av statligt ägda Vin&Sprit är att svenska regeringen har beslutat att statligt ägande av företag ska minskas. Försäljningen av V&S avslutade ett svenskt ägande av företaget som Ivan Bratt grundade 1917. Det köpande företaget Pernod Ricard grundades 1975 genom en sammanslagning av de två största franska producenterna Pernod och Ricard.Frågeställningar:Varför har Pernod Ricard valt att växa mekaniskt med hjälp av V&S?Hur skall förvärvet av V&S generera en ökad avkastning till aktieägarna?Vilka produkter inom V&S ligger i linje med Pernod Ricards produktportfölj och strategi?Syfte: Vi vill få förståelse till motiven bakom Pernod Ricards val att växa mekaniskt istället för organiskt, trots de stora ekonomiska riskerna som följer med denna expansionsstrategi.Metod: Vi har valt att göra en övergripande beskrivning av fallföretagens organisation, strategi och varumärken för att ge en bild av hur väl V&S passar in i Pernod Ricards strategi.Teori: Den första delen i teoriavsnittet som vi benämner företagsförvärv ger en överskådlig bild av vad som bör beaktas i strategifasen. De två efterföljande avsnitten SWOT och produktportfölj analyserar företagens interna och externa förutsättningar.Empiri: VI har valt att dela upp detta avsnitt i fyra delar.

Vin & Sprit ? Konsekvenser av försäljningen till Pernod Ricard

ESammanfattning Examensarbetets titel: Vin & Sprit ? Konsekvenser av försäljningen till Pernod Ricard Seminariedatum: 2008‐06‐04 Ämne/kurs: FEKP01, Examensarbete magisternivå, 15 poäng Författare: Malmborg Niklas, Måwe Mikaela, Pettersson Mikael Handledare: Skärvad Per Hugo Fem nyckelord: Vin & Sprit, Absolut Vodka, Pernod Ricard, varumärke och förvärv Syfte: Syftet med detta examensarbete är att utifrån den teoretiska referensramen, med hjälp av en konstruerad analysmodell identifiera positiva respektive negativa konsekvenser för V&S efter försäljningen till Pernod Ricard. Metod: Författarna använder en abduktiv ansats med ett deskriptivt syfte. Kvalitativ metod är tillvägagångssättet för att samla in information. Vid datainsamlingen används semistrukturerade telefonintervjuer som primärdata och artiklar som sekundärdata. Teoretiska perspektiv: Författarna använder sig av förvärvs‐ och ledarskapsteorier samt tidigare forskning kring Corporate social responsibility i den teoretiska referensramen. Varumärkesstrategins grunder och forskning framförs även i ramverket. Empiri: Det empiriska datamaterialet hämtas från kvalitativa intervjuer, dagstidningar, rapporter och Internet. Detta tillsammans skapar ett djupt och realistiskt material.

Är förpackningen viktigare än innehållet? : en studie av ett alkoholföretags kommunikativa Corporate Social Responsibility arbete och hur dess intressenter upplever det

Aim: The aim of this essay is to study the work of an alcohol company?s (Pernod Ricard) corporate social responsibility and how this work is being communicated to the company?s stakeholders. Furthermore I aim to describe the profile of the specific company, in other words how they wish their stakeholders to experience the company. I will then compare this profile with the image of how the interviewed stakeholders actually perceive the corporate social responsibility activities. Are there any differences?Material/Method: Together with literature and document studies, a qualitative method has been used and four focus group interviews with a total of 16 stakeholders have been conducted.Main results: The main results from the focus group interviews showed that the stakeholders appreciated corporate social responsibility work that focuses on the protection of young people.

"Local roots, Global reach" : En fallstudie av Pernod Ricards förvärv av Vin

Syftet är att analysera integrationen i förvärvsprocessen mellan Pernod Ricard och Vin&Sprit genom att göra en fallstudie för att se vilka förutsättningar de har för att lyckas.Undersökningen är en fallstudie och har en kvalitativ ansats. Metoden i denna uppsats kommer att bestå av intervjuer och skriftliga källor. Till största delen används primärdata men även sekundärdata kommer att förekomma.Erfarenhet och tidigare kunskap om internationella förvärv spelar en stor roll vid internationella förvärvsprocesser. Kulturella skillnader verkar inte spela en så stor roll som det ofta sägs. En decentraliserad affärsmodell kan dock förhindra att de eventuella kulturella skillnader som finns inte påverkar förvärvsprocessen negativt.

Det mångkulturella äktenskapet : Internationella fusioner, problematiken då två parter blir till en

Background: Thanks to the globalization and the EU the international trade is growing faster than ever and companies are able to change ownership across the borders of the nations. Today one can talk about global marketplace with a deeper integration of the economies of the world. The rapidly growing list of mergers of Swedish companies since the last 10 years indicates that the global companies of today is using mergers as a strategic tool for continue their growth. However the number of unsuccessful mergers is big. The need of understanding and knowledge about different cultures is growing in the global business climate of today, since the collaborations across de national borders are increasing.Problem formulation: Which international strategies are fortunate in international mergers with Swedish companies?Purpose: The purpose is to analyze the integration of the three mergers; Vin&Sprit ? Pernod Ricard, Astra - Zeneca and Telia ? Sonera.Method: This study is a case study with a qualitative approach.

Regler och normer i fängelser: ur ett utifrånperspektiv

The purpose with this study was to investigate the rules and norms there is in a prison. The rules in a meaning of the one that the prison have that the interns must follow and the norms and values. This study is from an outside perspective, which is in this case between the prison warders and the interns and the relation between the interns. The essay is based on nine interviews with prison warders from four different prisons in south of Sweden. Habermas theory about systems and lifeworld and prior research by Donald Clemmer and Ricard Nilssons B-essay in law of sociology is used to support the results.

Sensorfusion av GPS och IMU för en racingtillämpning

AIMS AB is a Swedish company that develops and sells inertial sensor systems. A new product is under research which basically is an aided inertial navigation system where unwanted drift is eliminated. This can be done by integrating a GPS reciever into the system and fuse measurement data from GPS and IMU. Such a product is useful in racing, where engineers always are searching for the optimal performance and the shortest lap times. Today the only feedback the engineers and mechanics get from their work is the driver?s comments and lap times.

Small-worlds och rich-clubs bland bloggar : En nätverksanalys av den svenska bloggosfären under FRA-debatten 2008

Purpose/Aim: To find power structures within the blog network.Material/Method: Using keywords to find all available blog posts about the National Defence Radio Establishment from the blog search engine Twingly, and thereafter using the same blog search engine to find inlinks from other blogs, to those posts. The data is set into the context of the small-world networks models of Duncan J. Watts and rich-club models of Sergi Valverde och Ricard V. Sole.Main results: 5183 unique blogs have written about the subject in 22779 blog posts to which 28128 inlinks from other blogposts are made. Just over one fifth of the blogs are linkted to each other in one big network, where the remaining blogs stand without any ingoing or outgoing links.